جمعیت اسبچه خزری رو به کاهش است

1434354137513_44602.jpg

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: جمعیت اسبچه خزری در گیلان رو به کاهش است.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، اسبچه خزری با قدمت بیش از ۵ هزار سال به عنوان قدیمی‌ترین نژاد اسب موجود در جهان تا چهل سال پیش منحصرا در ایران وجود داشت. این نژاد جد اولیه کلیه اسب‌های خونگرم دنیاست. در سال‌های گذشته در مجموع ۳۲ رأس کاسپین از ایران به انگلیس و آمریکا صادر و در آنجا تکثیر شد.

 

انجمن‌های ملی حمایتی در بیش از ۱۵ کشور و انجمن جهانی آن در انگلیس تأسیس شد. تصویر این اسب‌ها در نگاره‌های پلکان آپادانای تخت جمشید موجود است.

 

این اسب مدتی در حالت انقراض قرار داشت، این نژاد اسب برای اولین بار بعد از مدت‌ها در سال ۴۴-۱۳۴۳ شمسی توسط خانم لوئیز فیروز و با انگیزه دستیابی به اسب‌های مناسب جهت آموزش سوارکاری و سواری آزاد به کودکان و نوجوانان در اطراف آمل به صورت تصادفی مورد شناسایی قرار گرفت.

 

وی به واسطه داشتن تحصیلات در علوم دامی و آشنایی با انواع نژادهای اسب، به سرعت به ویژگی‌های منحصر به فرد و ارزش‌های خاص این نژاد پی برد و براساس مطالعات و تحقیقات خود در طی مدت کوتاهی جوامع بین‌المللی پرورش اسب را مجاب به قبول این نوع اسب کوچک ایرانی به عنوان نژادی منحصر بفرد است.

 

اسبچه خزر به لحاظ ظاهری، تناسب اندام یک اسب بزرگ را دارد، برخلاف بسیاری از اسبچه‌ها که دارای دست و پای کوتاه و تنه درشت هستند، دقیقا یک اسب ریز نقش است که شناخت آن از روی عکس و تصویر به راحتی امکان‌پذیر نیست و از آن جا که شباهت زیادی با اسب نژاد عرب دارد، باید آن را در کنار یک شاخص قرار داد تا بتوان آن را تشخیص داد.

اجداد کلیه اسب‌های شرقی اسبچه خزر است

 

به رغم اینکه اسبچه خزر نژاد بومی این منطقه ‌است در کل استان گیلان تنها ۶۰ راس از این نژاد شناسایی شده ‌است. از آنجایی که این اسب قابلیت فراوانی در سوارکاری و پرش استثنایی دارد، مورد توجه محافل اقتصادی و ورزشی دنیا قرار گرفته ‌است. اسبچه خزر اجداد کلیه اسب‌های شرقی است.

 

محمدرضا برجی مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه اسبچه‌های خزری از گونه‌های بسیار ارزشمند استان گیلان به شمار می‌روند که در حال نابودی هستند، گفت: از بین رفتن هرگونه جانور یا گیاهی تاثیری جبران‌ناپذیر به طبیعت و اکوسیستم استان وارد می‌کند.

 

وی اضافه کرد: برای حمایت از این گونه ارزشمند در هفته محیط زیست مسابقه سوارکاری در شهرستان تالش برگزار شد و در حاشیه این مسابقه از مردم خواسته شد تا نسبت به حفاظت از اسبچه خزری آگاه باشند.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کشورهایی مانند انگلیس برای جلوگیری از انقراض نسل اسبچه خزر برنامه‌ریزی‌های زیادی انجام شده است، اما در گیلان که خاستگاه ارزشمند این گونه نادر در دنیاست، حمایت‌ها از این گونه بسیار کم است.

 

اسبچه خزری در معرض تهدید انقراض نسل

 

علیرضا قربانی رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ماسال نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه اسبچه خزر اسبی زیبا و قدرتمند است، گفت: در مسابقه سوارکاری که هفته محیط زیست امسال برگزار شد، استقبال جوانان بسیار چشمگیر بود.

 

وی اضافه کرد: از این فرصت استفاده و از حاضران خواسته شد تا نسبت به حفظ اسبچه‌های خزر همکاری جدی با محیط زیست شهرستان داشته باشند.

 

قربانی با بیان اینکه سوارکاری از ورزش‌های مفرح و تاکید شده رسول مکرم اسلام(ص) است، خاطرنشان کرد: باید جوانان را در آموزش این ورزش ترغیب کرد.

 

اسب کاسپین از طریق قاچاق از کشور خارج می‌شود

 

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، محمدجواد دهقان یکی از کارشناسان اسب کشور نیز گفت: اسب کاسپین یکی از معروف‌ترین اسب‌های اصیل ایرانی است که اکنون به‌صورت قاچاق برای استفاده از ذخایر ژنتیکی از کشور خارج می‌شوند.

 

وی افزود: وقتی اسبی به‌صورت غیررسمی از کشور خارج می‌شود، نه ‌تنها مبداء آن کشور گم می‌شود، بلکه برای استفاده از ذخایر ژنتیکی ممکن است با نسل مادری خود تفاوت زیادی کند که قابل شناسایی نیست.

 

وی خاطرنشان کرد: هرچند اسبچه‌های خزری یا کاسپین اصالت ایرانی دارند، اما به‌علت آنکه دارای تبارنامه ایرانی نیستند، به اسم انگلستان ثبت شده و ایران اگر بخواهد تبارنامه برای اسبچه‌های خزری تدوین کند، باید چند سال زیرنظر انجمن اسب کاسپین انگلیس فعالیت کند.

 

دهقان درخصوص سرمایه‌گذاری بر روی این اسب‌ها با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری می‌تواند باعث رونق و شناسایی نژادهای اسب ایرانی شود، گفت: اما از آنجا که اسب کاسپین برای دنیا شناخته ‌شده نیست، نمی‌تواند توفیق سرمایه‌گذاری را به همراه داشته