خلیلی اولین مرکز حراج اسب در ایران عید فطر راه اندازی می شودخلیلی اولین مرکز حراج اسب در ایران عید فطر راه اندازی می شود 
تهران - ایرنا - رییس فدراسیون سوارکاری گفت : سازمان حراج اسب برای اولین بار جهت عرضه اسب همزمان با عید فطر امسال در تهران راه اندازی می شود.

مسعود خلیلی امروز(شنبه) درنشست خبری درباشگاه سوارکاری بام افزود: در مرکز حراج اسب دامپزشکانی که برای صاحبان اسب نیز ناشناخته می باشند، حضور یافته و پس از بررسی های لازم مجوز فروش اسب را تایید خواهند کرد.

وی گفت: این سازمان در ایام عیدفطر به مدت دو روز فعالیت خود را آغاز خواهد کرد که این امر برای نخستین بار در کشور اتفاق می افتد.

خلیلی درباره راه اندازی بیمارستان تخصصی اسب نیز گفت: از سال گذشته بررسی های لازم درباره راه اندازی این بیمارستان صورت گرفته و قرار است در اردیبهشت ماه جاری شرکای خارجی نیز حضور یابند.

وی افزود: این بیمارستان قرار است در چیتگر احداث شود. طبق پیش بینی های صورت گرفته این بیمارستان در ۶ ماهه اول سال جاری راه اندازی خواهد شد.

رییس این فدراسیون درباره راه اندازی شرکت اسب دوانی ایران نیزتوضیح داد: این شرکت در گذشته در قالب معاونت زیرنظر فدراسیون فعالیت داشته که تصمیم گرفتیم آن را به شرکت اسب دوانی ایران تبدیل کنیم و براین اساس ۹۰ درصد سهم آن متعلق به مالکین و ۱۰ درصد آن به فدراسیون تعلق می گیرد.

خلیلی ادامه داد: مجمع عمومی این شرکت نیز در آینده برگزار خواهد شد و همچنین فردا قرار است با هیات موسسان این شرکت نیز جلسه ای داشته باشیم.

رییس فدراسیون سوارکاری با بیان این که در آینده نزدیک از مدیران ۴۰۰ باشگاه سوارکاری در کشور دعوت خواهد شد تا موضوع آموزش عمومی سوارکاری در رده های سنی نوجوانان و جوانان را در اولویت قرار دهند گفت: تصمیم داریم با توجه به حضور ۴۰۰ باشگاه سوارکاری در سراسر کشور مدیران آنها هفته ای یک بار به صورت رایگان به نوجوانان در سطح دبیرستانی سوارکاری را آموزش دهند.

وی افزود: موضوع آموزش برای این فدراسیون بسیار حائز اهمیت است و ما نیز به دنبال تقویت این رشته در سنین نوجوانانی و جوانی هستیم.

وی همچنین به برگزاری نخستین رقابت های بین المللی درساژ به میزبانی تهران اشاره کرد و گفت:این رقابت ها در دوم اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد و همچنین رقابت های بین المللی پرش با اسب در رده نوجوانان نیز در سطح بین المللی و با حضور سوارکارانی از کشورهای هند و مالزی در چهارم اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

وی همچنین درباره حضور ۵ سوارکار ایرانی به همراه اسب های خود در رقابت های چهارستاره آذربایجان که اواخر اردیبهشت ماه برگزار می شود، گفت: اسب های این سوارکاران ایرانی نیز در قرنطینه هستند و پس از بررسی های لازم به آذربایجان اعزام می شوند.

وی با اشاره به کم توجهی به رشته درساژ گفت: یکی از دلایلی که این رشته ورزشی در کشور نتوانسته به خوبی رشد کند هزینه بر بودن و نداشتن آموزش کاربردی است.

خلیلی گفت:همین موارد باعث شد تا ما بتوانیم با سبک جدیدتری موضوع آموزش در رشته سوارکاری را به طور جد در دستور کار خود قرار دهیم.

وی درباره تولیدات اسب وارداتی درکشورگفت:وقتی ما اسبی را درکشور وارد می کنیم باید بتوانیم در داخل سرمایه گذاری در این زمینه انجام دهیم صرفا نباید واردکننده باشیم به عنوان نمونه ۵ اسب عرب زیبایی که درداخل کشور داریم باید در بحث تولید آن توجه ویژه ای داشته باشیم و حتی باید شرایطی را فراهم کنیم تا این اسب ها در رقابت های بین المللی شرکت داشته باشند.

رییس این فدراسیون در ادامه این نشست به اصلاح آیین نامه اسب دوانی اشاره کرد و گفت: این آیین نامه حدود ۱۱ سال بود که دستخوش تغییرات نشده تا این که توانستیم با حضور کارشناسان تغییراتی را در این آیین نامه ایجاد کنیم

خلیلی درادامه اضافه کرد: یکی از موضوعات مهم در این ایین نامه افزایش جرایم سنگین برای دوپینگ است زیرا معتقدیم باید با این پدیده در جهت رشد این رشته ورزشی مبارزه کرد.

وی درباره ساخت باشگاه سوارکاری بام که با همکاری بخش خصوصی و شهرداری طی سال گذشته به بهره برداری رسیده است گفت: حدود ۱۶۰ میلیارد ریال برای ساخت این باشگاه هزینه شده است.

نشست مطبوعاتی رییس فدراسیون سوارکاری امروز (شنبه) در محل باشگاه سوارکاری بام برگزار شد.

ایران یکی ازکشورهای فعال درعرصه سوارکاری است وسالانه میلیاردها تومان بابت واردات وخرید وفروش این حیوان نجیب می شود ، اما مرکز و نهاد مشخصی برای نظارت بر خرید و فروش آن تاکنون وجود نداشته است.