افتتاح اولین باشگاه سوارکاری حرفه‌ای در ایران همزمان با برگزاری مسابقات بین‌المللیافتتاح اولین باشگاه سوارکاری حرفه‌ای در ایران همزمان با برگزاری مسابقات بین‌المللی 
اولین باشگاه سوارکاری حرفه‌ای در مدرسه عالی آموزش این رشته همزمان با برگزاری مسابقات بین‌المللی سوارکاری پایان هفته‌ جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مسعود خلیلی رییس فدراسیون سوارکاری، در نشست خبری در آستانه آغاز مسابقات بین‌المللی سوارکاری بزرگسالان و نوجوانان که قرار است پایان هفته‌ در باشگاه تازه تاسیس بام تهران برگزار شود، اظهار کرد: مانژ باشگاه سوارکاری بام اولین مانژ استاندارد در ایران است که قرار است این مسابقات را به خوبی میزبانی کند. متاسفانه نداشتن زیر ساخت یکی از مهم‌ترین مشکلات سوارکاری ایران در طول سال‌های گذشته بوده است که خو‌شبختا‌نه با بهره‌برداری از این مجموعه سوارکاری گام بلندی در تامین زیر ساخت‌ها برداشته شد.

رییس فدراسیون سوارکاری اضافه کرد: این مسابقات با مجوز فدراسیون جهانی و برای اولین بار در کشور برگزار می‌شود. همچنین اولین مسابقه CSA نوجوانان و جوانان نیز در ایران برگزار خواهد شد که تعدادی از کشورهای هم جوار در آن حضور پیدا می‌کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه تعداد شرکت کنندگان در رده‌های نوجوانان و جوانان در مسابقات محدود بوده که قصد داریم در جهت تقویت این بخش این مسابقات را برگزار کنیم.

خلیلی در پاسخ به این سوال ایسنا مبنی بر اقدامات فدراسیون سوارکاری در جهت حل مشکل قرنطینه، گفت: قرنطینه بین‌المللی روابط جهانی دارد که بر اساس آن اسب نباید تا پنج سال به هیچ بیماری دچار شده باشد که با توجه به گستردگی مرزها در ایران این امر بسیار مشکل است. تنها راهی که ما سعی کردیم از آن استفاده کنیم این است که سازمان جهانی بهداشت دام می‌گوید هر کشوری می‌تواند مناطق عاری از بیماری‌های تک صمی را به این سازمان معرفی کند و وقتی با بررسی‌های آنها این اطمینان حاصل شد که این مناطق از هر جهت پاک هستند، اسب‌ها به آنجا منتقل می‌شوند و پس از آن بر اساس یکسری از ضوابط می‌توانند به هر کشوری اعزام شوند. بر این اساس چهار نقطه در تهران از سوی فدراسیون سواری کاری و سازمان دامپزشکی به سازمان جهانی بهداشت دام معرفی شده که در صورت تایید امیدوارم در شش ماه ابتدای امسال بتوانیم مشکل قرنطینه را تا حدود زیادی حل کنیم. از سوی سازمان جهانی بهداشت دام عده‌ای به ایران آمدند و از اسب‌هایمان نمونه برداری کردند و ما در حال پیگیری این موضوع هستیم تا هر چه سریع‌تر این امر محقق شود.

وی در ادامه این نشست تاکید کرد: در برخی از نژادهای وارداتی اسب دچار ازدیاد جمعیتی هستیم به گونه‌ای که فقط چهار تا پنج هزار اسب در نژاد عرب زیبایی داریم. باید اجازه دهیم این اسب‌های وارداتی در مسابقات بین‌المللی مختلف حاضر شوند تا قیمت آنها مشخص گردد. قرار است اسب‌های ما به مسابقات زیبایی، استقامت، کورس و پرش کشور قطر به عنوان یکی از کانون‌های برگزاری مسابقات بین‌المللی اعزام شوند تا بدون هیچ قرنطینه ای در آنجا مسابقه بدهند.

خلیلی با اشاره به ایجاد برخی از تغییرات در آیین‌نامه‌ اسب دوانی این فدراسیون، خاطر نشان کرد: یازده سال بود که در این آیین‌نامه‌ هیچ تغییری صورت نگرفته بود که یکی از مواردی که ما در آیین‌نامه‌ جدید آن را مدنظر قرار دادیم، افزایش شدت برخورد با جرایم مربوط به دوپینگ است که در آیین‌نامه‌ قبلی به نظر من نه تنها برخورد قاطعی با دوپینگ صورت نمی‌گرفت، بلکه افراد به انجام این کار نیز تشویق می شدند. وظیفه ما برخورد جدی با دوپینگ است و وظیفه مربیان و مالکان اسب‌ها نیز این است که از امنیت اسب‌هایشان در جهت جلوگیری از دوپینگ محافظت کنند.

رییس فدراسیون سوارکاری اضافه کرد: قرار است با پنج سوارکار در رقابت‌های آذربایجان شرکت کنیم که در حال حاضر ۲۱ روز از قرنطینه اسب‌ها در شرایط خوب فنی و استاندارد می‌گذرد. متاسفانه سوارکاری ایران با قدمت دیرینه ای که دارد تاکنون نتوانسته در بازی‌های آسیایی و المپیک حضور داشته باشد که امیدوارم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و شرکت هر چه بیشتر سوارکاران ایرانی در مسابقات بین‌المللی بتوانیم در این راه گام های خوبی برداریم.

در ادامه خلیلی در خصوص برنامه‌های اقتصادی فدراسیون سوارکاری در جهت رشد هر چه بیشتر این صنعت در کشور، خاطر نشان کرد: سالیان سال است که اسب های خوبی وارد کشور می‌شوند، اما ما تاکنون نتوانسته‌ایم رکوردهایی که این اسب‌ها در کشور خودشان می‌زدند را در داخل تکرار کنیم. بر همین اساس سند راهبردی را تدوین کردیم که در آن به همه اجزای رسیدن به اهداف که همان رشد صنعت سوارکاری، تاکید شده که یکی از نکات مهم آن توجه به آموزش است. اگر دانش استفاده از باشگاه "بام" به عنوان یک باشگاه حرفه‌ای وجود نداشته باشد، مطمئنا تلاش هایمان بی ثمر خواهد بود پس باید تمام مولفه‌ها را در کنار هم داشته باشیم تا به رشد برسیم.

رییس فدراسیون سوارکاری با بیان این که یکی از برنامه‌های فدراسیون سوارکاری راه‌اندازی اولین بیمارستان فوق تخصصی اسب در کشور است، خاطر نشان کرد: در صددیم با کمک شهرداری در منطقه چیتگر تهران که به عنوان یکی از کانون های سوارکاری در کشور مطرح است، اولین بیمارستان فوق تخصصی اسب را راه‌اندازی کنیم و قرار است یازدهم اردیبهشت ماه یک گروه خارجی که در تمام دنیا به این کار مشغول است به ایران بیاید.

رییس فدراسیون سوارکاری یکی دیگر از برنامه‌های فدراسیون سوارکاری را راه‌اندازی سازمان حراج اسب نامید و ادامه داد: در این سازمان همه خریداران و فروشندگان اسب با اطمینان خاطر از سلامت اسب به خرید و فروش خواهند پرداخت که ان‌شا‌ء‌الله عید فطر امسال اولین حراج فدراسیون در دو رده اسب‌های بومی و وارداتی برگزار خواهد شد.

خلیلی با تاکید بر این که صنعت اسب باید در کشور اقتصادی شود، خاطر نشان کرد: ان‌شا‌ء‌الله روزی برسد سوارکاری علاوه بر یک حرفه‌ به عنوان یک شغل درآمدزا نیز محسوب شود.

وی درباره مهیا شدن امکان پیش‌بینی علاقمندان بر روی نتایج اسب‌ها در مسابقات، تصریح کرد: ۲۰ سال است که این اتفاق در حال انجام است، اما ما از برخی از علمای قم خواهش کردیم که این موضوع را مورد بررسی قرار دهند که اگر شرط بندی بر روی نتایج اسب‌ها اشکال شرعی دارد که آن را انجام ندهیم و اگر اشکالی در این باره وجود ندارد بتوانیم آن را به صورت قانونی و رسمی انجام دهیم. البته اگر این موضوع مشکل شرعی داشت ۲۰ سال در کشور اتفاق نمی‌افتاد اما برخی از افراد که در دستگاه دولتی و نظارتی هم نیستند با این امر مخالفت می‌کنند.

رییس فدراسیون سوارکاری در پایان از همکاری خوب شهرداری تهران در راه‌اندازی اولین مدرسه سوارکاری در کشور به نام "بام" که در منطقه چیتگر تهران راه‌اندازی شده است، تشکر کرد.