دهقان: اکثر اسب‌های ایران شناسنامه ندارند/ ۱۰۰ نوع شغل مرتبط با اسب وجود دارد

 

مدیرعامل شرکت توسعه اسب گفت: در سال ۸۵ وب سایتی راه اندازی کردیم که فعالیت بیشتر آن روی پیشرفت رشته سوارکاری و تولید اسب و لوازم آن بود.

محمدجواد دهقان افزود: در دنیا ۱۰۰ نوع شغل متعارف با اسب وجود دارد و اسب در دنیا اقتصاد بالایی دارد و نعل بندی در دنیا تخصصی شده تا آنجا که ۱۰ سال پیش استادی از کشور سوئیس به ایران آمد که تخصص ایشان نعل بندی بود و از اینکه نعل بندی در ایران عمومی است برای وی جای تعجب داشت.

وی گفت: در کشور انگلستان اگر فردی بدون مدرک نعل بندی فعالیت داشته باشد، جریمه بالا و زندانی دارد، در دنیا به ازای هر اسب ده شغل ایجاد می‌شود. اما در ایران به ازای هر ۵ اسب، ۱ شغل برگزار می‌شود.به صورتی که هر اسب یک مربی سوارکار نعل بندی و دامپزشک باید داشته باشد.

دهقان بیان کرد: در ایران رشته‌های مختلف و مرتبط با اسب همه زیر نظر فدراسیون سوارکاری هستند اما در خارج از کشور هر رشته یک فدراسیون جداگانه دارد و رشته چوگان از زمانی که از فدراسیون سوارکاری جدا شد و زیر نظر فدراسیون چوگان رفت پیشرفت خوب و عالی داشته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هم اکنون ۵۰۰۰ اسب در کشورمان است که فقط ۱۰۰۰ اسب شناسنامه دارند از مسئولان خواهشمندیم پیگیری لازم را انجام دهند تا برای هر اسب شناسنامه‌ جداگانه داشته باشیم.


برچسب ها : اسب