جمشیدخانی : واردات اسب های ورزشی باید هدفمند باشد

تهران - ایرنا - پدرسوارکاری علمی ایران بااشاره به واردات بی وریه اسب در ایران گفت: واردات اسب های ورزشی باید مانند هر مقوله دیگری هدفمند و تابع قانون باشد.

 
مهدی جمشیدخانی با بیان اینکه مخالف واردات اسب نیست،اظهارداشت:برای اینکه بتوانیم در دنیای سوارکاری با سایر کشورها رقابت کنیم باید اسب ها و سوارکاران خوبی داشته باشیم.

طی ماههای اخیر خبرهایی مبنی بر واردات اسب های گران قیمت به ایران در رسانه ها منتشر شده که اغلب با اعتراض کارشناسان روبرو شده است.

کارشناسان این اقدام را موجب ازبین رفتن اسب های ایرانی به دلیل ناتوانی در رقابت با اسب های خارجی توصیف کردند.

وی ادامه داد: چند نفر از سوارکاران کشورمان که در بازی های آسیایی اینچئون شرکت خواهند کرد اسب های خود را سال ها پیش از اروپا وارد کرده اند، زیرا اروپایی هاحدود 100سال روی نژاد اسب های ورزشی کار کرده و اکنون شاخص ترین نژاد اسب های ورزشی را دارند.

* گلایه از واردات اسب برای آموزش

پدر سوارکاری علمی ایران با ابراز گلایه از واردات اسب برای آموزش نونهالان و نوجوانان گفت: ما در کشورمان بهترین اسبچه های جهان از جمله اسبچه خزر، ترکمن، کرد و فارس را داریم که نونهالان و نوجوانان علاقه مند به سوارکاری می توانند با استفاده از این اسب ها آموزش ببینند.

وی با تاکید بر اینکه باید به اسب به عنوان یک صنعت به درستی توجه شود، افزود: تولید کننده داخلی باید مورد توجه و حمایت قرار گیرد و در زمان مناسب برای سوارکاران شایسته اسب های مناسب وارد کنیم.

جمشیدخانی در پاسخ به این پرسش که بهترین راه حل برای واردات هدفمند اسب های ورزشی چیست؟ اظهار داشت: در دنیا انجمن هایی تشکیل شده که در این خصوص فعالیت می کنند و وظیفه فدراسیون سوارکاری نیز توسعه و تعمیم سه رشته المپیکی سوارکاری شامل پرش با اسب، درساژ و سه روزه است.

وی با بیان اینکه واردات بی رویه اسب به ایران از حدود 50 سال قبل آغاز شد، افزود: پس از گذشت سال ها از این اتفاق به یکباره متوجه شدند که واردات بی رویه لطمه بزرگی به صنعت اسب زده است و ایلخی ها و تولید کنندگان اسب به خطر افتاده اند.

این پیشکسوت سوارکاری گفت:پس ازاین اتفاق،انجمن اسب ایران باالگوبرداری از کشورهای صاحب نام مانند انگلیس در ایران راه اندازی شد و این انجمن به عنوان متولی اسب برای حفظ و اصلاح نژادهای بومی (داخلی) و به موازات آن اصلاح نژادهای قابل رقابت برای حضور در میادین بین المللی فعالیت خود را آغاز کرد.

وی ادامه داد:براین اساس سیلمی های بسیار خوبی مانند فانیون و آفرون وارد کشور شد و برای تولید اسب های ورزشی و استفاده سوارکاران حرفه ای به کار گرفته شد اما فعالیت های انجمن اسب پس از انقلاب تعطیل شد تا اینکه اخیرا انجمن حرفه ای صنفی تولید کنندگان اسب راه اندازی شده که امیدوارم مورد حمایت مسوولان قرار گیرد.

** اسب ورزشی دام نیست

جمشیدخانی با گلایه ازاینکه اسب ورزشی توسط جهاد کشاورزی به عنوان دام تلقی شده است، گفت: مردم از شیر، گوشت و پوست دام استفاده می کنند اما اسب ورزشی چنین ویژگی هایی ندارد و نباید به عنوان دام تلقی شود.

وی افزود: مسعود خلیلی که از چندی پیش در راس فدراسیون سوارکاری قرار گرفته است آگاهی مناسبی از اسب داردوامیدواریم تلاش های وی دراین عرصه ثمربخش شود.

پدر سوارکاری علمی ایران با انتقاد از انتشار برخی مطالب در رسانه ها به نقل از وی گفت: از آنچه به نقل از من در رسانه ها آمده اینطور به نظر می رسد که مخالف واردات اسب هستم در حالی که چنین نیست و برای ارتقای کیفیت سوارکاری، واردات اسب های مناسب را لازم می دانم.

وی افزود: کشورمان به واردات اسب های دونده برای مسابقات اسب دوانی نیازی ندارد زیرا این رشته المپیکی نیست. برای مسابقات زیبایی و استقامت نیز وضع به همین گونه است.

جمشیدخانی گفت: البته برای رشته های المپیکی پرش، درساژ و سه روزه تا زمانی که موضوع قرنطینه در کشورمان حل نشده است نیازمند واردات اسب های مناسب برای ورزشکاران حرفه ای هستیم.

وی با اشاره به برنامه ریزی مناسب فدراسیون والیبال در سالیان گذشته که به موفقیت های کنونی این رشته در میادین بین المللی منجر شده است، اضافه کرد: باید چنین برنامه ریزی مطلوبی را در سایر رشته های ورزشی کشورمان تعمیم دهیم تا به موفقیت برسیم.