اسب خارجی موجب ارتقای سوارکاری ایران خواهد شد

کرج-ایرنا- قهرمان سابق سوارکاری کشور گفت: استفاده از اسب های خارجی موجب رشد و ارتقای سوارکاری ایران خواهد شد.

 
ˈعلی هژبرˈ روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بعد از انقلاب به علت عدم ورود اسب های خارجی، سطح فنی سوارکاری در ایران پایین آمد چرا که اسب های داخلی توان رقابت با خارجی ها را نداشتند.

وی اظهارکرد: دنیای اسب در مسیر دگرگونی سریع قرار دارد و با اصلاح نژادهای اسب در دنیا ، کار برای اسب های ایرانی بسیار سخت شده است.

هژبر با بیان اینکه اسب تبدیل به یک صنعت در جهان شده است، ادامه داد: خارجی ها خون نژادهای مختلف اسب را می گیرند و با یکدیگر ترکیب می کنند و نژادی جدید درست می کنند که بسیار نیرومند است.

وی با اشاره به این که اسب بالاترین نرخ صادرات در کشور آلمان را دارد ، گفت: البته در سال های اخیر واردات اسب به ایران آغاز شده که این مهم رشد و بالندگی سوارکاری در کشورمان را به همراه داشته است.

هژبر بیان کرد: این رسم متداول در جهان است ، برای رسیدن به دانش برتر بایستی تبادل اطلاعات داشت و از تجارب مربیان و ورزشکاران دیگر کشورها استفاده کرد.

وی اظهار کرد: همانگونه که فوتبال ما با کی روش ، والیبال با ولاسکو و کواچ و بسکتبال با بچیروویچ به بالندگی رسید به طور قطع سوارکاری ایران نیز با ورود اسب ها و مربیان خارجی به سمت موفقیت حرکت خواهد کرد.

هژبرادامه داد: اعتقاد دارم واردات اسب نه تنها باید مورد نقد و نکوهش قرارگیرد بلکه مسوولان ذی ربط با تکیه بر اصول و مبانی قانونی در این عرصه بستر را فراهم کنند.

وی گفت: این روزها حواشی زیادی در زمینه واردات اسب ایجاد شده که اعتقاد دارم نادرست است و جای تامل دارد ، مگر کالای قاچاق وارد کرده ایم که این گونه موضع گیری می کنند؟

وی بیان کرد: چرا باید سنگ اندازی شود ؟ ما در حال خدمت به ورزش سوارکاری و جوانان هستیم ، آیا در راه اعتلای ورزش کشوربه جای حمایت باید دلسرد کنند؟

هژبر گفت: خوشبختانه وزارت جهاد کشاورزی در زمینه واردات اسب همکاری خوبی دارد اما برخی نهادها و سازمان ها سنگ اندازی می کنند که امیدواریم این روند بهبود یابد.