واردات اسب فعلا متوقف شد


در حالی که واردات ۶۵ اسب‌ اصیل و گران‌قیمت با پرواز فرست‌کلاس طی هفته گذشته حاشیه‌های بسیاری به همراه داشت که نمایندگان مجلس قرار است جزئیات ماجرا را از وزیر جهاد کشاورزی سوال کنند، سازمان دامپزشکی از توقف موقتی واردات اسب خبر داد.

به گزارش ایسنا، هفته گذشته خبری با عنوان ” واردات ۶۵ اسب اصیل با پرواز فرست کلاس شرکت هواپیمایی لوفتهانزا فرانکفورت را به مقصد تهران ترک می‌کند” در بسیاری از رسانه‌های ایران و جهان منتشر شد که حاشیه‌های بسیاری به همراه داشت چراکه این واردات گران‌قیمت یک رکورد بی‌نظیر از نظر حمل‌ونقل صنعت هواپیمایی به‌ شمار می‌رود.

البته نمایندگان مجلس در پی اعتراضات و ابراز نگرانی‌های کارشناسان و پرورش‌دهندگان اسب در داخل اعلام کردند که این موضوع را از طریق طرح سوال از وزیر جهاد کشاورزی پیگیری می‌کنند.

پس از این اظهارات، مهدی خلج – رییس سازمان دامپزشکی کشور – به ایسنا اعلام کرد: واردات اسب تا اطلاع ثانوی متوقف شده تا در کمیته مشترک متشکل از سازمان دامپزشکی، معاونت بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی و فدراسیون سوارکاری وزارت ورزش همه جوانب واردات اسب از مسائل بهداشتی تا نیازسنجی در داخل بررسی شود.

وی افزود: از این به بعد هر شخصی که تاییدیه بهداشتی از سازمان دامپزشکی نداشته باشد نمی‌تواند تا اطلاع ثانوی اسب وارد کشور کند چراکه باید بررسی شود که از نظر نیازسنجی در داخل باز هم به واردات اسب نیاز داریم یا خیر و پس از آن باید مسائل دیگر از جمله این‌که طی سال‌های گذشته چه تعداد اسب با چه مجوز بهداشتی و قانونی به کشور وارد شده است. همچنین مسائل دیگر از جمله وضعیت بهداشتی، ژنتیکی و غیره درباره‌ اسب‌های واردشده باید در دستور کار قرار گیرد که پس از آن در این کمیته تصمیم‌گیری می‌شود که واردات اسب ادامه پیدا کند یا توقف آن.

خلج درباره‌ چگونگی واردات اسب به کشور اظهار کرد: برای واردات اسب به کشور نظارت به این‌گونه است که قبل از این‌که فرد بخواهد به کشور وارداتی انجام دهد باید از کشور مبدأ تاییدیه بهداشتی واردات به کشور مقصد (ایران) را دریافت کرده باشد سپس وضعیت بهداشتی و سلامت این حیوان از سوی سازمان دامپزشکی مورد بررسی قرار می‌گیرد و نهایتا قبل از آنکه وارد‌کننده بخواهد اسب را به کشور وارد کند باید جای مناسبی برای قرنطینه ۲۱ روزه این حیوان به سازمان معرفی کند که این مکان باید دارای پروانه بهداشتی باشد.

نکته جالب توجه این است که مگر برای واردات محموله‌های دام و طیور نباید این سازمان مجوز واردات صادر کند و همچنین آیا هر گونه واردات و صادرات نباید بر اساس نیاز کشور باشد که مقام عالی دامپزشکی کشور اکنون بر این موضوع تاکید و اعلام کرده از این به بعد قرار است این شرایط لحاظ شود؟!

گرچه پرورش اسب در ایران دارای تشکل یا NGO تخصصی نبوده و تنها نماینده رسمی آن فدراسیون سوار‌کاری است که در جلسات مختلف شرکت می‌کنند اما وزارت جهاد کشاورزی به عنوان دستگاه اجرایی متولی پرورش اسب در کشور باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند تا واردات این حیوان به پرورش آن آسیب نزند.

به گزارش ایسنا، طی سه ماهه نخست امسال حدود ۵۵ تن اسب مسابقه از کشور‌های آلمان، امارات، بلغارستان و ترکیه به ارزش سه میلیارد و ۳۴ میلیون و ۴۳۸ هزار و ۹۸۳ تومان معادل یک میلیون و ۱۸۹ هزار و ۳۷۹ دلار در کشور وارد شده است.