آغاز روزهای خوش اسبهای بومی کشور از قبیل اسب کرد

آغاز روزهای خوش اسبهای بومی کشور از قبیل اسب کرد

در تاریخ چهارشنبه پانزدهم مردادماه در راستای اجرای برنامه های زیربنایی، زیرساختاری و ملی فدراسیون سوارکاری با دعوت از روسای هیأت های سوارکاری استانهایی که پرورش دهندگان اسب کرد در آنجا فعال هستند، جلسه ای در محل شورای تبارنامه فدراسیون تشکیل شد. در این جلسه که با سخنرانی ریاست محترم فدراسیون جناب آقای دکتر خلیلی آغاز شد، آقایان برقعی عضو محترم هیأت رئیسه فدراسیون و جنابان آقایان دکتر بردبار معاونت محترم فنی فدراسیون، دکتر واردی، نوری، رادان، خراسانی و روسا و نمایندگان هیأتهای سوارکاری استانهای البرز آقای علیزاده، آقای الماسی از هیأت سوارکاری کرمانشاه و نایب رئیس ایشان سرکار خانم حیدری، آقای بابان از هیأت سوارکاری آذربایجان شرقی، آقای جوان بخت از هیأت سوارکاری آذربایجان غربی، آقای مسعود مکاری نژاد و میهمی به ترتیب به نمایندگی از سوارکاران و هیأت سوارکاری کردستان و آقای علیرضا منشی ازقندی حضور داشتند.
در ابتدای جلسه آقای دکتر خلیلی از عزم فدراسیون بر توجه به اسبهای بومی ایران از قبیل کرد، دره شوری، ترکمن و خزر و ثبت رسمی این اسبها و تشکیل کتاب انساب یا همان تبارنامه این سری از اسبها در کشور خبر داد. ایشان به موضوع مهم دیگری نیز اشاره کردند و آن اهمیت تعریف کاربری برای اینگونه اسبها مطابق خصوصیات فیزیکی و توانائیهایشان همزمان با ثبت آنها بود. ایشان در ادامه به طرق معمول ثبت و تشکیل کتاب تبارنامه در دنیا و طرق تشکیل آن و موانع سر راه اشاره نموده و رهنمودهایی را ارائه فرمودند. خبر خوش دیگر در این جلسه توسط آقای دکتر خلیلی وصول به تفاهمات و تنظیم توافقات کتبی در خصوص حذف برخی از موازی کاری هایی که در خصوص امور اسب کشور بین فدراسیون سوارکاری و وزارت جهاد کشاورزی رخ می داد و تفویض مواردی از آنها به فدراسیون سوارکاری که متولی اصیل امور اسب کشور می باشد، بود.
در ادامه پس از تبادل نظر و بیان جدی و صریح ایده های حاضرین که حکایت از باز بودن گوش مسئولین حاضر از یکطرف و علاقمندی حضار به موضوع دستور جلسه بود مواردی مورد تصویب قرار گرفت.
از جمله مقرر شد کارگروه کشوری متشکل از سه نفر نماینده خبره در اسب کرد هر یک از یکی از استانهای اصفهان، کردستان و کرمانشاه تشکیل شود که خود این کارگروه اساسنامه شامل شرح وظائف، خط مشی، چگونگی اجرا و ... را تصویب نموده و ظرف چند ماه، دستور جلسه اجرائی شود. از طرف شورای تبارنامه نیز قول همکاری نزدیک از قبیل معرفی نماینده تام الاختیار فدراسیون در این کارگروه، ارائه خدمات فنی و همکاری های لازم داده شد. وظیفه اطلاع رسانی به مالکین اسبهای کرد و چگونگی ثبت نام از آنها نیز پس از تصویب کارگروه یاد شده، بعهده هیأتهای استانی نهاده شد و مقرر شد اولین مکاتبات مربوطه جهت اجرائی شدن کار از طرف فدراسیون از شنبه هجدهم مرداد صورت پذیرد. جلسه با تنظیم و امضاء صورتجلسه مشتمل بر مصوبات نشست به پایان رسید.
لازم به توضیح است مانند این جلسه، جلسه ای نیز با حضور بزرگان و مالکین و پرورش دهندگان اسب دره شوری در تاریخ دوشنبه ۱۳ مردادماه تشکیل و تصمیمات مشابه در مورد اسب دره شوری نیز اتخاذ گردیده است.