مدیرکل مرکز اصلاح نژاد و بهبود کیفیت تولیدات دامی:

تقویت صنعت پرورش اسب در دستور کار قرار دارد/ واردات سالانه تعداد اندکی اسب ضربه ای به صنعت اسب کشور نمی زند

تهران - ایرنا - مدیرکل مرکز اصلاح نژاد و بهبود کیفیت تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، گفت: ایران یکی از کشورهایی است که پتانسیل پرورش اسب را دارد بنابراین تقویت این صنعت می تواند ارزآوری خوبی برای کشور به همراه داشته باشد.

 
محمدرضا ملاصالحی روز شنبه درگفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: در سنوات گذشته اقدامات جدی درباره تقویت پرورش اسب در کشور صورت گرفت به طوری که با تصویب قانون جامع دامپروری در مجلس شورای اسلامی، اسب نیز در آن دیده و مباحث کار روی آن نیز شروع شد.

وی اظهار داشت: در صنعت اسب، در مرحله نخست تبارنامه، اصالت و هویت اسب مهم است که باید نژاد اسب خالص و اصیل باشد و هم اکنون در کشور نژادهای ترکمن، دره شوری و اسب خزر موجود است که از نژادهای بومی و مرغوب کشور به شمار می روند.

مدیرکل مرکز اصلاح نژاد و بهبود کیفیت تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه پرورش اسب در دنیا علاوه بر تفنن یک صنعت بسیار سودآور به شمار می رود، گفت: برای تقویت صنعت پرورش اسب در کشور باید اسب های بومی ما دارای هویت و شناسنامه باشند که هم اکنون برای سهولت در شناسایی نژادها از طریق نمونه های آزمایشگاهی و میکروچیپ علامت هایی روی اسب ها نصب می شود.

وی انتخاب و شناسایی اسب را براساس زیبایی و توانمندی و قدرت جسمی در دنیا یک تخصص دانست و افزود: اما این تخصص در کشور ما کم و محدود است که باید این مهم نیز در کشور ما مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: امروزه برخی از مردم صرف نظر از هزینه ها و گرانی برخی نژادها برای تفنن مصرف کننده اسب از نژادهای بومی و غیربومی هستند.

به گفته وی، هم اکنون سالانه کمتر از 200 راس اسب وارد کشور می شود که مورد مصرف برخی افراد است که واردات این تعداد اسب صدمه ای به نژاد اسب بومی کشور وارد نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: برخی از نژادهای وارداتی از نژادهای عرب و تروبلت هستند که برای مسابقات پرشی، کورسی، بارور کردن مادیون ها و گاها برای تفنن برخی افراد وارد می شوند.

ملاصالحی تاکید کرد: کشور ما پتانسیل پرورش صنعت و صادرات اسب بومی و سایر نژادهای غیربومی را داراست چرا که این صنعت علاوه بر اشتغالزایی، حضور در مسابقات اسب سواری و حتی پانسیون اسب ها می تواند منبع درآمدی خوبی برای کشور ایجاد کند.

مدیرکل مرکز اصلاح نژاد و بهبود کیفیت تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی به قدمت پرورش اسب در ایران اشاره کرد و گفت: پرورش، نگهداری و سوارکاری اسب از پیشینیان تاکنون به ویژه بین اقوامی همچون ترکمن ها و عشایر وجود داشته و علاقه و وابستگی عجیبی به این صنعت دارند که این موضوع هیچ ارتباطی به سطح درآمدشان ندارد، بنابراین نیاز است این صنعت بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.