خلیلی: گردش مالی سوارکاری چندین هزار میلیارد است/ مربیان خارجی به ایران می‌آیند

رییس فدراسیون سوارکاری

رییس فدراسیون سوارکاری با اشاره به بهتر شدن شرایط سوارکاری در ایران، گفت‌: به زودی چندین مربی سرشناس خارجی به ایران می‌آید.

به‌ گزارش ‌ایسنا، مسعود خلیلی در نشست خبری با ارائه گزارشی از عملکرد فدراسیون سوارکاری طی چهار ماه گذشته، گفت:  سوارکاری در ایران خیلی پیشرفت کرده است و این جای خوشحالی است. هم اکنون بیش از 400 باشگاه  و نزدیک به 15 هزار اسب ورزشی  در کشور وجود دارد و گردشی چندین هزار میلیارد تومانی در این رشته  در حال اتفاق افتادن است که همه اینها نشان می‌دهد که مردم چقدر برای این رشته اهمیت قائل شدند.

وی افزود: از سال گذشته مسابقات بین‌المللی  پرش با اسب را شروع کردیم و دو مسابقه مهم نیز برگزار شد. امسال هم قصد داریم دو مسابقه بین‌المللی بزرگ را برگزار کنیم که نزدیک ترین آن اواخر شهریور و اوایل مهر ماه برگزار می‌شود.

رییس فدراسیون سوارکاری با اشاره به این که  قصد دارد سطح مسابقات بین‌المللی پرش با اسب را به مسابقات سه ستاره ارتقا دهد، اضافه‌ کرد: این ارتقای درجه برای کشور ما خیلی خوب است و برای این کار باید حداقل 150 هزار فرانک سوئیس جایزه در نظر بگیریم.

وی ادامه‌ داد: برنامه‌های اصولی را برای گسترش رشته‌های مختلف در سوارکاری دنبال می‌کنیم که همه آنها در راستای هم در حال انجام است. به ویژه‌ در بخش پرش با اسب و درساژ.

خلیلی از جذب مربیان خارجی برای رشته‌های مختلف سوارکاری خبر داد و خاطر نشان کرد:  تا به حال تیم‌های ملی ما سرمربی نداشتند، اما در مدت یک سال و نیم گذشته تلاش های زیادی کردیم تا بتوانیم مربیان سرشناسی را برای هدایت تیم‌های ملی مان جذب کنیم. این رایزنی ها جواب داده است و طی یک یا دو ماه آینده دو مربی سرشناس برای  بخش پرش با اسب و درساژ به ایران می آیند. نام این مربیان را نمی‌توانم  بگویم چرا که هنوز بخشی از حضور آنها در ایران نهایی نشده است، ولی مطمئن باشید که حضور این افراد سرشناس در ایران پایه گذار فعالیت‌های بسیار مثبتی خواهد بود.

وی عنوان کرد : هدفگذاری ما برای  بازی‌های آسیایی 2018 است و قصد داریم با دعوت از این مربیان سرشناس هدایت تیم‌های ملی بزرگسالان و جوانان را به آنها بسپاریم تا آینده درخشانی را  برای سوارکاری ایران رقم بزنیم.

برگزاری مسابقات کورس تهران

رییس فدراسیون سوارکاری در ادامه با اشاره به این که برنامه‌های زیادی دارم تا مسابقات  کورس سوارکاری در تهران برگزار شود، اظهار کرد: طبق همکاری که با شهرداری تهران صورت گرفته است قرار است آنها مجموعه سوارکاری نوروزآباد را برای برگزاری این مسابقات آماده کنند که این اقدام کاری بسیار بزرگ است.

وی خاطر نشان کرد: با انجام این کار مسابقات کورس گنبد تعطیل نخواهد شد ،‌ بلکه با توجه به شرایط آب و هوایی مسابقات را در فصول مختلف در سراسر کشور برگزار خواهیم کرد که این به رونق سوارکاری خواهد انجامید.

ثبت چهار نژاد اسب ایرانی

وی تصریح کرد: معرفی چهار نژاد اسب ایرانی به  جهانیان کاری است که در برنامه داریم و باید به آن برسیم. قصد داریم نژادهای اسب کاسپین (اسبچه خزر)،   اسب ترکمن، اسب کرد و اسب دره شوری را  با ثبت کتاب و تبارنامه به همه جهان معرفی کنیم.

خلیلی در ادامه افزود: کارهای نمونه گیری از این چهار نژاد حدود یک سال و نیم پیش شروع شد و نمونه ها به آزمایشگاهی در آمریکا ارسال شدند. جواب نمونه اسب کاسپین ارسال شده است و سال قبل با دعوت از انجمن بین‌المللی اسب کاسپین کتاب و تبارنامه مربوط به  این اسب رونمایی شد. 

شهریور رونمایی از تبارنامه اسب ترکمن

رییس فدراسیون سوارکاری با اشاره به این که شهریور ماه کتاب اسب ترکمن نیز آماده رونمایی است، تاکید کرد: کار نگارش تبار نامه  و کتاب مربوط به این اسب  صورت گرفته است و امیدواریم بتوانیم شهریور ماه با حضور مسئولان انجمن بین‌المللی اسب ترکمن این نژاد ایرانی را به ثبت جهانی برسانیم.

شروع نگارش کتاب اسب کرد

وی ادامه‌ داد: کار نگارش کتاب و تبار نامه اسب  اصیل کرد ایرانی هم آغاز شده است و  امیدواریم هر چه‌ سریع‌تر این کتاب نیز رونمایی شود که بعد از این فقط بحث ثبت اسب نژاد دره شوری باقی‌  می‌مانده که باید در آن بخش نیز کار کنیم.

پرورش اسب و نگرفتن یارانه

خلیلی با ابراز خوشحالی از ثبت این چهار نژاد اصیل ایرانی و کمکی که این کار به اقتصاد خانواده‌های روستایی می‌کند ، اضافه‌ کرد: وقتی یک روستایی بتواند با پرورش یکی از این چهار نژاد بتواند  درآمدی چند صد میلیونی برای خود دست و پا کند چرا ما جلوی آن را بگیریم، ما باید امکانات بیشتری در اختیار آنها قرار دهیم تا در این کار موفق شوند و به درآمدزایی برسند. مگر این بد است که  آنها درآمد داشته باشند و دیگر نیازی به این یارانه دولت هم نباشد. نفع بیشتر  مردم ما در این است که این چهار نژاد به ثبت رسیده و روند تولید نسل آنها افزایش پیدا کند.

حضور بانوان و آقایان در یک تیم ‌ملی

رییس فدراسیون سوارکاری در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا سرمربیانی که به ایران خواهند آمد فقط در بخش مردان هستند یا برای تیم‌های بانوان هم کار خواهند کرد ، توضیح داد: رشته سوارکاری طوری نیست که در آن تیم‌های بانوان و آقایان از هم جدا باشند. ذات این رشته به نحوی است که این دو جنس در کنار هم می‌توانند فعالیت کنند. ما قصد نداریم تیم‌های زنان و مردان را از هم تفکیک کنیم. بانوان سوارکار نیز تمایلی به این جداسازی ندارند و این تقسیم شدن مردان و زنان در بخش سوارکاری  بازتاب منفی دارد.

سخت شدن واردات اسب

وی ادامه‌ داد:  با همکاری وزارت جهاد کشاورزی یک کمیته‌ هفت نفره از  نمایندگان فدراسیون سوارکاری ، بخش خصوصی و نمایندگان وزراتخانه تشکیل شده است که روز به روز واردات اسب سخت شده و تنها در بخش‌هایی که نیاز به اسب‌های اصیل خارجی است این واردات صورت می‌گیرد. 

پرش از دیوار دو متری

رییس فدراسیون سوارکاری با اشاره به برگزاری مسابقات  پرش تک مانع، خاطر نشان کرد: این مسابقات  مهر ماه یا آبان ماه برگزار می‌شود که در آن قرار است  سوارکاران از  دیوار دو متری پرشی داشته باشند که رکورد  این گونه رقابت‌ها دو متر و 40 سانتیمتر است. این  مسابقات بسیار جذاب است و قصد داریم آن را گسترش دهیم.

جلسه سرنوشت ساز با وزیر ورزش  و جوانان

خلیلی با اشاره به این که مشکلات فدراسیون سوارکاری با شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور و  اجاره کردن مجموعه های سوارکاری همچنان باقی‌ است، ادامه‌ داد: قرار است بعد از ظهر امروز (دوشنبه) جلسه‌ای سرنوشت ساز با وزیر ورزش  و جوانان داشته باشیم و بالاخره در مورد شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور و اجاره اماکن از این شرکت به یک نتیجه‌ برسیم که اگر این اتفاق بیفتد خیلی خوب می‌شود. همه ما وضعیت آینده خودمان را متوجه می شویم.

مجموعه نوروزآباد قابل استفاده نیست

رییس فدراسیون سوارکاری با اشاره به اینکه مانژ مجموعه نوروزآباد در شرایط فعلی قابل استفاده برای سوارکاری نیست گفت: هیچ بخش خصوصی حاضر نیست اسب چند صد میلیونی خود را برای مسابقه دادن به این مجموعه بیاورد و آسیب ببیند.پیست سوارکاری و مانژ این مجموعه نیاز به اصلاحات دارد و باید ایتدا این مسائل حل شود و بعد از آن انتظار استقبال مردم و بخش خصوصی از حضور در این مجموعه باشیم.

هزینه 700 میلیون تومانی برای پیست گنبد

وی در مورد اینکه آیا فدراسیون قصد ندارد مشکلات پیست سواری گنبد کاووس را حل کند؟ گفت: ما برای یک سال اجاره این پیست حدود 400 میلیون تومان می پردازیم و با در نظر گرفتن هزینه های کارگران و بقیه هزینه های جاری این رقم به چیزی حدود 700 میلیون تومان می رسد.یک خواسته مهم این است که این هزینه و درآمد در همانجا هزینه شود اما در این راه مشکلات زیادی وجود دارد.

خلیلی ادامه داد: داشتن قرارداد BOT  با شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی یک راه بزرگ برای رفع مشکلات مجموعه های سوارکاری است که در حال مستهلک شدن هستند. اینکه بدانی چندین سال دریک مجموعه حضور داری و برا یآن هزینه کنی.وقتی این راه اجرا شود بیشتر مشکلات حل خواهد شد.

حداکثر 40 هزار تومان هزینه یک ساعت سوارکاری

وی با رد این مساله که می گویند سوارکاری رشته ای گران و ویژه یک گروه خاص جامعه است گفت: سوارکاری رشته ای ارزان است و شما با حداقل 15 و حداکثر 40 هزارتومان برای 45 دقیقه یک اسب و مربی آن را در کنار خود می بینید و تمرین می کنید در حالی که برای خیلی کارهای دیگر باید هزینه های بیشتری انجام دهید. برخی در این کشور برای کشیدن قلیان حاضرند 50 هزار تومان بدهند اما سوارکاری را با 15 هزار تومان رشته ای لوکس می دانند!!

همچنین در این نشست کیوان جامه بزرگ، مدیرعامل شرکت اپسان که به عنوان حامی مالی فدراسیون و تحت عنوان باشگاه هواداران اسب و سوارکاری(یال) معرفی شد، در باره همکاری با فدراسیون گفت: قرارداد ما با فدراسیون سه ساله و قابل تمدید است.ما در سه بخش تولید محتوا، ترویج و توامندسازی اقتصادی فدراسیون با یکدیگر همکاری داریم.